Ta yogan med dig ut på promenad

Övningen grundar sig på tekniken kallad Breathwalk® som har utvecklats av Yogi Bhajan och Gurucharan Singh Khalsa. Breathwalk® är en komplett teknik som kombinerar övningar, andning och meditation med en stärkande promenad i naturen.

När du är ute och går, testa koppla dina andetag till rytmen av dina steg. Denna medvetna koppling mellan andning och stegen engagerar sinnet, speciellt om du tar hjälp av ett mantra. Övningen ger dig en avkoppling samtidig som du blir fylld med energi.

  1. Gå med huvudet upprätt och med ett lätt nacklås (hakan dras in lite grann för göra nacken lång), sänk axlar och lyft upp bröstkorgen.
  2. Ta ett fullt andetag in genom näsan. Räkna till fyra under inandningen, ett slag till varje steg. Istället för räkna kan du med fördel säga mantrat ”SA TA NA MA” tyst för dig själv.
  3. Andas ut genom näsan och räkna till fyra under utandningen, ett slag till varje steg, eller ta hjälp av mantrat.

Medans du promenerar, växla mellan andning med räkning/mantra och avslappning med vanlig andning. Var medveten om din omgivning under tiden.

Denna teknik har några variationer. En av dem är när du använder mantrat ”WA-HE GU-RU” på utandning på 4 steg.

Sa Ta Na Ma bidrar till att utveckla din intuition och Wahe Guru hjälper till att komma i tillstånd av upprymdhet och extas.

Effekter av denna övning

  • Avslappning
  • Ökad energi
  • Starkare flöde av prana
  • Förbättrad blodcirkulation
  • Medveten synkning av din egen rytm med rytmen av Universum

Lycka till!