Dags igen: meditera med oss!

Nu är det dags för en ny 40-dagars meditation! Förra gången gjorde vi en under maj-juni och det var verkligen ett härligt sätt att avsluta vårterminen på.

Meditera in julen

Nu är det mörkt och kallt ute och snart drar julhandeln och förberedelserna inför julen igång. Det bli extra spännande att meditera denna gång! Tänk dig att kunna ta dig igenom allt som denna denna årstid innebär på ett balanserat och avslappnat sätt – vilken dröm! 🙂

Att meditera är varken svårt eller tidskrävande, testa och upplev själv! Vi startar måndag den 14:e november och avslutar dagen före julafton. Du är välkommen att vara med!

Du deltar via appen Periscope på din telefon. Koppla upp dig och lägg till @innerlightyoga_Umea till din lista.

Det går även att hitta de upplagda sändningarna på datorn, besök denna länk.

Vi ses där!

Meditationen: Kriya for Balancing the Nervous Energies

Tona in med mantra ”Ong Namo Guru Dev Namo” 3 gånger

Position:

  • Sitt i lätt meditationsställning med rak rygg
  • Placera händerna i nivå med hjärtat, på ett litet avstånd från bröstkorgen
  • Vänster handflata närmast kroppen, höger handflata ligger mot ovansidan av höger hand.
  • Armbågarna ut åt sidorna och underarmarna parallellt med golvet.
  • Fingrarna på vänster hand pekar åt höger och fingrarna på höger hand pekar åt vänster
  • Tryck ihop tummarna

Ögonfokus

  • Ögonen 9/10 stängda

Andning

  • Ta ett djupt andetag in genom näsan
  • Slappna av i bröstkorgen och axlarna och håll andetaget inne i 15-20 sek
  • Andas ut helt genom näsan, och håll andetaget ute i 15-20 sek
  • Fokusera på andningen

Tid: 3-5 minuter

Avsluta: ta ett djupt andetag in och andas ut. Slappna av.

Tona ut med mantra ”Sat Nam” 3 gånger

Viktigt! Gravida kvinnor ska inte praktisera pranayam där man håller andetaget ute därför rekommenderar jag att avstå från denna meditation om du är gravid! Hör av dig så tipsar jag gärna om någon annan meditation du kan göra istället!

 

Taught by Yogi Bhajan on January 28, 1980.

“This meditation brings the entire nervous and glandular system into balance. By putting the thumbs together in this mudra, the sciatic nerve is neutralized at the point of ego. (Thumbs represent the energy of the ego.) This particular balance puts pressure on certain meridian points in the shoulders.”

“Be conscious that even with the breath out, you are still alive. A lot of problems in family and social relationships are because you don’t have control over the breath. The beauty of life is based on the breath. It is the link between you and God and the breath of life is what gives you the sensitivity to your environment.”

“Do this meditation at lunchtime or any time you want to be sharper and have an edge over another person. It balances all the nervous energies and the glandular system to tune them to maximum efficiency. It can raise efficiency to the point of life over death. No need to take ‘uppers’ and ‘downers’; the breath of life can balance you any time you want.”

Välkommen att höra av dig om du har frågor!