Håll dig i balans vid Fullmåne – del 2

Meditation för Känslomässig Balans (Sunia(n) Antar)

enligt Yogi Bhajan

En effektiv meditation som balanserar luft- och vattenelementen i kroppen och skapar harmoni och känslomässig balans.

VIKTIGT: Innan du börjar med meditationen, drick ett stort glas vatten.

Tona in med mantra Ong Namo Guru Dev Namo 3 ggr

Position:

  • Sitt på golvet med korsade ben och rak rygg eller på stol (rak rygg, fötterna parallellt och hela fotsulan i golvet)
  • Applicera nacklåset (rak nacke, hakan är lätt indragen)
  • Korsa armarna, lägg dina händer i armhålorna och lås dem med överarmarna. Handflatorna är öppna mot kroppen.
  • Lyft axlarna lätt mot öronen utan att dra ihop musklerna i nacken.

Ögonfokus:

  • Slutna ögon

Andning:

  • Andningen kommer automatiskt bli väldigt långsam

Tid: Fortsätt i tre minuter och jobba upp mot 11 minuter.

Tona ut med mantra ”Sat Nam” 3 gånger

 

Kommentarer:

Denna meditation kallas Sunia(n) Antar. Den är mycket bra för kvinnor och är absolut nödvändig när man är orolig eller upprörd och inte vet vad man ska göra. När du håller på att tappa fokus eller känner dig för känslosam, behöver du i första hand uppmärksamma kroppens vätskebalans och andningsfrekvens. Vi består av cirka 70 procent vatten och balansen mellan vatten och jord, luft och eter i våra system påverkar vårt beteende. Andningen, som representeras av luft och eter är livets rytm. Normalt andas vi 15 gånger i minuten, men när vi kan sakta ner frekvensen till bara 4 andetag per minut får vi indirekt kontroll över våra sinnen. VattenObalans i systemet gör att njurarna jobbar under större press vilket kan orsaka oro och upprörda känslor. Att dricka vatten, dra upp axlarna mot öronen och låsa övre delen av kroppen med armpositionen som på bilden nedan fungerar som en kraftig broms som kan vara applicerad på hjärnans fyra sidor. Efter två-tre minuter kommer tankar fortfarande att finnas där men man kommer inte känna av dem. Detta är en mycket effektiv metod för att balansera den funktionella hjärnan.

Se också

Antar Naad Mudra för Fullmåne
Meditation För Perspektiv och Känslomässig Balans