Sommarsolståndet den 21 juni

Midsommarsol

Sommarsolståndet är den längsta dagen på året och i årtusenden har den firats som en av de mest andliga och kraftfulla tidpunkterna på året. I yogan vet man att det är en tid av kraftfulla energier. När solen står som högst anser man att det finns en enorm mängd Prana tillgänglig.

Precis som Månens cykel har Solens cykel en djupgående inverkan på våra liv. När vi blir medvetna om det, har vi möjlighet att utnyttja och expandera vår inre energi. Tiden under sommarsolståndet erbjuder en unik möjlighet för andlig utveckling, insikt och helande. Det är en viktig tid för studier av andliga läror, för yoga och meditation.

Kundaliniyogi från hela världen brukar samlas på en helig plats i New Mexico för att tillsammans spendera flera dagar och fira Summer Solstice. Som Yogi Bhajan sade:

”We want strength once a year to prove to our own selves how much we love each other. We want our gathering to be together. We want to see each other. We want to meet each other. We want to sing together. We want to face each others’ difficulties. We want to help each other. We want to love each other. We want to understand each other. We want to practice the mantra, Keep Up.”

Så, hitta gärna en stund under dagen (varför inte just mellan kl 18 och 19 🙂 ) och anslut dig till den globala firandet av Sommarsolståndet med ett yogapass för Solen energi!

 

SURYA KRIYA – solens energi

Nedan kommer beskrivningen av passet. Länken till en video med Surya Kriya ( på engelska) finns längre ner på sidan

Tona in med mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO x 3 ggr

  • Slutna ögon, håll fokus i 3:e ögat – punkten mellan ögonbrynen.
  • Tänk SAT på inandning och NAM på utandning under varje övning.
  •  Vill du göra passet kortare – halvera alla tider, men hoppa inte över någon övning eller byt inte ordningen på övningarna

.

 1. Sitt i lätt meditationsställning med rak rygg. Vila höger hand på höger knä i Gyan Mudra – tumme och pekfinger ihop. Tryck vänster tumme mot vänster näsborre. Fingrarna på vänster hand pekar rakt upp. Andas långa djupa andetag in och ut genom höger näsborre. Håll fokus på andningens in- och utflöde under 3-5 minuter.

Andningen genom höger näsborre arbetar med solens energi som ger dig ett klart fokuserat sinne och gör dig pigg.

 2. Sat Kriya: Sätt dig på hälarna, i en sk klippställning. Handflatorna ihop, pekfingrarna rakt upp, fläta övriga fingrar. Vänster tumme över höger för kvinnor och tvärtom – för män. Sträck upp armarna ovanför huvudet med raka armbågar. Börja pumpa med naveln kraftfullt ut och in. Säg SAT när du drar in magen och NAM när du släpper ut magen igen. Fokus i 3:e ögat. 3 min.

Avsluta med att dra in magen och göra ett rotlås. Visualisera att din energi strålar ut från navelpunkten och cirkulerar genom hela kroppen. Slappna av.

Repetera sedan övningen igen under 3 minuter. Vila. Obs! Pumpa lätt och skippa rotlåset vid mens.

Övningen frigör den energi som samlats i navelpunkten.

 

3. Ryggflex: Lätt meditationsställning. Ta tag om främre ankeln med bägge händer. Andas in och flexa ryggraden framåt. Lyft upp bröstet. Andas sedan ut och flexa ryggraden bakåt. Gör en lätt rotlås. Håll hakan parallellt med golvet hela övningen. 108 gånger. Vila.

Denna övning frigör kundalinienergin längs med ryggraden och ökar flexibiliteten.

 

4. Grodan: Sitt på huk med tårna i golvet, hälarna ihop i luften rakt under baken. Fingrarna går ned i golvet mellan knäna, som stöd. Ryggen rak. Huvudet upprätt. Andas in, lyft upp rumpan och räta samtidigt ut benen. Sänk pannan mot knäna och håll hälarna  upp från golvet. Andas ut och kom tillbaka ner i utgångsställningen. 26 gånger med djupa andetag.

Övningen transformerar den kreativa skapande energin från 2:a chakra

5. Sitt på hälarna med händerna på knäna. Slut ögonen, fokus i 3:e ögat. Håll ryggen rak och andas in djupt medan du vrider huvudet åt vänster – tänk SAT. Andas ut medan du vrider huvudet åt höger- tänk NAM. 3 min. Andas in rakt fram. Vila.

Öppnar flödet i halschakrat, stimulerar cirkulationen till huvudet och balanserar sköldkörtelns och parasköldkörtelns funktioner.

 

6. Sitt i lätt meditationsställning. Placera händerna på axlarna, med fingrarna fram och tummarna bak. Överarmarna parallella med golvet. Andas in och böj dig ner åt vänster, andas ut och böj dig ner åt höger. 3 min. Vila.

Sträcker ryggraden och distribuerar energin genom hela kroppen och balanserar ditt elektromagnetiska fält.

7. Lätt meditationsställning. Ryggen rak, händerna på knäna. Gör rotlåset och håll det under långsam andning. Upplev flödet i andningen. 6 min. eller längre.

Denna övning för dig djupt in i avslappning och in helande meditation  

Tona ut med mantrat SAT NAM x 3 ggr (långt SAT, kort NAM, som 8:1)


Foto: Unsplash