fbpx

070 - 259 52 47

kontakt@innerlight.nu

Vårt immunsystem fungerar som en rustning som skyddar oss mot alla möjliga slags hot som vi hela tiden utsätts för.  De vanligaste hoten hittar vi på våra händer, i vår mat, i luften vi andas. Tyvärr tänker vi inte på vårt immunförsvar förrän vi blir sjuka och först då blir vi medvetna om att skyddet försvagats och att stärkande åtgärder krävs.

I yogans tradition finns det ytterligare en dimension på vad vi ser som möjliga ”hot” för vårt skyddssystem. Det är inte bara luftföroreningar eller tillsatser i vår mat som kan ställa till det för oss. Långvarig stress, både den emotionella och den fysiska är en stor bidragande orsak till att immunförsvaret inte orkar med.

Immunförsvaret är ett intelligent system som ständigt reparerar och anpassar sig efter miljön och omständigheterna för att du ska kunna hålla dig frisk och stark. Trots det kan immunsystemet behöva din hjälp. Det finns faktorer i din omgivning som du inte kan påverka men det finns en hel del som du kan göra själv. Daglig rutin – att se till att vara ute i dagsljus, få tillräckligt med sömn, rätt sorts mat, är del av det. Fysisk aktivitet är en annan del. Promenader, cykling, skidor, dans, eller vilken annan sport som helst – och så klart yoga.

Hur kan yoga hjälpa dig?

Inom kundaliniyogans tradition anser man att ett starkt immunförsvar är ett välordnat samarbete av tre viktiga delar: lymfsystemet, körtelsystemet och auran (energifältet runt kroppen).

Genom varierande fysiska rörelser och andningsövningar stärker vi kroppen. Vi hjälper kroppen att svettas med hjälp av dynamiska rörelser, genererar en välgörande och utrensande energi i kroppen med hjälp av anpassade andningstekniker. Lymfsystemet aktiveras och börjar arbeta som det ska. Även om hela körtelsystemet påverkas när vi utövar kundaliniyoga, ger vi här extra uppmärksamhet till körtlarna som ansvarar för immunförsvaret och körtlarna som tar hand om våra stresshormoner.

Med hjälp av varierande andningstekniker jobbar vi dessutom på att stärka och balansera nervsystemet. Meditationer hjälper till att hantera stress så att du kan slappna av både i kroppen och i sinnet. Även auran stärks genom både övningar och meditationer när vi jobbar med utvalda rörelser och speciell andning.

Så varför inte prova byta ut apoteksbesöken i februari-mars i år mot kundaliniyoga istället? 🙂 Var med och upplev själv- 

Välkommen till VÅRSTARK! 

Rekommenderade artiklar

Följ Innerlight Yoga Umeå